There was an error in this gadget

WELCOME

Persahabatan Kita

Daisypath Friendship tickers

Followers

Saturday, December 24, 2011

Masalah Keputihan Pada Wanita

AsSalam.. hari ni nk share mslh yg sering melanda kaum wanita iaitu masalah keputihan.. jom kte tgk pengisian ini.. :)

Masalah keputihan adalah masalah yang sejak lama menjadi persoalan bagi kaum wanita. Tidak banyak wanita yang tahu apa itu keputihan dan terkadang menganggap enteng persoalan keputihan ini. Padahal keputihan tidak bisa dianggap enteng, karena akibat dari keputihan ini bisa sangat fatal bila lambat ditangani.

Keputihan atau Fluor Albus merupakan suatu kondisi dimana cairan yang berlebihan keluar dari vagina. Keputihan dapat dibagi menjadi 2 bagian yaitu keputihan normal (fisiologis) dan keputihan abnormal (patologis). Keputihan yang bukan merupakan penyakit (fisiologis) dapat saja terjadi pada setiap perempuan. Biasanya cairan yang keluar cair, tidak berwarna, tidak berbau dan tidak gatal. Cairan keputihan ini jumlahnya bisa sedikit atau cukup banyak, terjadi sebelum dan sesudah menstruasi, pada saat terangsang secara seksual atau ketika sedang stress.

Namun jika cairan yang keluar dari vagina sudah tidak bening, berwarna putih kekuningan, keabuan sampai kehijauan, kental, berbau seperti telur busuk atau hanyir, gatal dan jumlahnya lebih banyak, besar kemungkinan keputihan tersebut sudah tidak normal. Beberapa penyebab keputihan yang tidak normal disebabkan oleh infeksi biasanya disertai dengan rasa gatal di dalam vagina dan di sekitar bibir vagina bagian luar. Yang sering menimbulkan keputihan ini antara lain bakteri, virus, jamur atau juga parasit. Jika tidak segera ditangani infeksi ini dapat menjalar dan menimbulkan peradangan ke saluran kencing, sehingga menimbulkan rasa pedih saat si penderita buang air kecil.

PUNCA

Penyebab keputihan wanita adalah kerana jangkitan kulat candida dan bakteria yang berlebihan. Faktor pemakanan antara punca yang menyebabkan kulat berlebihan pada vagina anda.

Pengambilan makanan yang manis (tinggi kandungan gula) boleh menyebabkan keputihan. Contohnya macam kuih donut dan gula-gula getah. Jadi, anda perlulah mengurangkan pengambilan makanan yang manis-manis lepas ini. Itupun jika anda serius untuk mencegah keputihan. Selain itu, ada beberapa jenis buah-buahan yang menyumbang kepada keputihan. Iaitu nanas, sengkuang dan timun. Ini bukan bermakna anda tak boleh makan langsung. Cuma kurangkan kadar pengambilannya. Ataupun satu lagi cara, anda makanlah nanas dan buah-buahan lain 30 minit sebelum makan nasi. Sama ada waktu tengahari mahupun malam. Itu saja.


nyum2.. sedapnya.. :)



Keputihan dapat dicegah dengan cara :

# Menjaga kebersihan dan membersihkan vagina dengan air bersih yang mengalir dengan cara
mengusap dari depan ke belakang.
# Menggunakan penggunaan sabun antiseptik karena dapat menggangu keseimbangan pH vagina.
# Mengganti pembalut tepat waktu minimal 3 kali sehari.
# Memilih pakaian dalam yang tepat, memakai celana yang yang tidak ketat dan menyerap keringat.
# Pastikan bahagian dalam celah peha anda dibersihkan dengan sempurna. Jika tidak, warna kulit
bahagian dalam akan bertambah gelap.
# Penggunaan tuala wanita dan pantiliner boleh mengundang kehadiran kulat. Jadi, pastikan
anda
sentiasa menjaga kebersihan alat sulit memasing.
# Elakkan memakai seluar dalam yang terlalu ketat serta diperbuat daripada kain nilon.
# Kurangkan kekerapan pengambilan ubat antibiotik.
# Jika boleh, hindari pengambilan pil perancang keluarga.

No comments:

Post a Comment

Jom Terjah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...